اسلایدر یا ریل مرور زمان
برای آغاز عکاسی چکار کنیم؟
برای عکاسی آماده شوید. در روز بهترین کار ، انتخاب سوژه هایی است که
بیشترین حرکت را در طول زمان دارند. صحنه ای از طبیعت ، تغییرات آب و هوا و حرکت
ابرها ، حرکت خورشید ، حرکت مردم ، اشیا و مظاهر زندگی روزمره میتواند انتخاب
دیگرتان باشد. در نظر داشته باشید عکاسی مرور زمان همان تنظیماتی را میخواهد که شما
برای عکاسی از یک صحنه معمولی در طول روز انتخاب میکنید. این تنظیم تا زمانی که نور
ثابت باشد پا برجاست و شما فقط باید تنظیمات کنترلر دوربین را درست تنظیم کرده
باشد. سرعت حرکت اشیا به سرعت خود شی و وقفه زمانی شما مرتبط است. فرضا سرعت
حرکت مردم در حال حرکت یا ماشین ها نسبت به حرکت ابرها بسیار سریع تر است پس
میتوانید وقفه را در عکاسی از مردم در بازه زمانی کمی در نظر بگیرید و برای حرکت
ابرها با توجه به تغییرات کندشان وقفه طولانی تری را تنظیم کنید.
یک فیلم معمولا از تشکیل 20 تا 30 فریم بر ثانیه در طول دهها دقیقه
تشکیل میشود . در حالت استاندارد این تعدا 24 فریم است. در عکاسی مرور زمان نیز
قائده به همین صورت است. 20 تا 30 عکس یک ثانیه فیلم را تشکیل میدهد. هر چه زمان
طولانی تری عکاسی کنید فیلم با زمان بلند تری خواهید ساخت. برای مثال اگر 1 ساعت
عکاسی کنید و وقفه زمانی را 5 ثانیه در نظر بگیرید در یک ساعت 720 عکس خواهید داشت.
که نتیجه آن یک فیلم 30 ثانیه ای است.
60x60=3600 Second 3600/5 = 720 Second 720 / 24 frame = 30 Second
film
اگر این وقفه را طولانی تر کنید تعداد عکس کمتر شده و فیلم شما نیز کوتاه
تر میشود . تفاوت در این است که تغییرات محیطی در کوتاه شدن فیلم سریعتر اتفاق می
افتد.انتخاب لنز هم در این بخش با توجه به سوژه مهم است. لنز های واید منطقه وسیعی
را پیش روی شما قرار میدهد و لنز های تله زوایه ای بسته تر را ایجاد میکند. حرکت در
لنز های واید آهسته تر و با جزییات کمتری دیده میشود و در لنز های تله این وضعیت بر
عکس است.
استفاده از اسلایدر یا ریل های موتوری مرور زمان نمای ثابت شما را به حرکت
در می آورد به فیلم شما جان میبخشد. این ابزار جدید باعث هماهنگی در عکاسی و حرکت
میشود و میتواند نمای وسیع تری را برای شما ایجاد کند. علاوه بر این میتواند به
صورتی ، دنبال کننده سوژه هم در میان اجزا در حال تغییر صحنه باشد. حرکت افقی مرسوم
ترین روش برای چنین عکاسی است. دوربین روی ریلی سوار شده و موتوری الکتریکی از سمتی
دوربین را به سمت دیگر حرکت میدهد در حین این حرکت ، دوربین عکاسی میکند و با عبور
از سوژه های نزدیک به دوربین و تغییر نما ، بیننده تصویری بهتر از محیط را خواهد
دید علاوه بر این خلق یک جلوه تصویری فهم بیینده از صحنه را نیز بیشتر میکند.
اسلایدر ها در مدل های 1 تا چند موتور و در طول های 1 تا چند متر تولید میشوند.
موتور دوم وظیفه چرخش 360 درجه و موتور سوم حرکت عمودی را بر عهده دارند. در برخی
از اسلایدر ها از موتور چهارم برای کوچک و بزرگ کردن تصویر ( زوم و آنزوم لنز ) نیز
استفاده میشود. اسلایدر ها معمولا کنترل دوربین ها را برای همسان کردن حرکت موتور و
عکاسی با هم انجام میدهند این موضوع در عکاسی نجومی با توجه به نوع استفاده در شب و
نوردهی های طولانی مدت عکاسی نجومی از اهمیت برخوردار میکند. اسلایدر ها بسته به
نوع استفاده و امکانات قیمت های متنوعی دارند . مدل های متنوعی از اسلایدر ها ساخته
شده است . هم
اینک در ایران این ابزار توسط مجموعه طراحی و مهندسی ربوکم ROBOCAM طراحی و ساخته
شده و در دسترس هستند.
نکات مهم :
-
به نسبت تعداد فریم باید حافظه
مناسبی از نظر حجم ذخیره و سرعت ذخیره عکس انتخاب کرده باشد.
-
اگر کارت حافظه حجیمی دارید
میتوانید از حالت ذخیره به صورت خام یا RAW
استفاده کنید. تا در ویرایش نرم افزار امکان پردازش بهتری داشته باشید. با استفاده
از تصاویر خام میتوانید فیلم های با کیفیت بالا و همچنین HDR
نیز بگیرید.
-
هر دوربین عکاسی بین 80 تا 250
هزار عکس در طول عمر مفیدش خواهد گرفت ! تعداد فریم زیاد و عکاسی مداوم به این شیوه
عمر شاتر دوربین را کم میکند. حواستان به سلامتی دوربینتان هم باشد. ( در تعمیرگاه
های دوربین امکان تعویض شاتر دوربین وجود دارد)
-
تنظیم درست اندازه عکس بر حجم
تصاویر و سرعت ذخیر موثر است. انتخاب حداکثر اندازه عکس بهترین گزینه است ولی اگر
کارت حافظه مناسبی ندارید. یکی از راهها، انتخاب سایز Full HD
یا اندازه
1980x1080 .است . در این حالت پس از حاصل شدن
تصاویر پردازش نرم افزاری بهتر و سریع تری خواهید داشت و یا یک حافظه کم حجم هم
میتوانید تصاویر زیادی تهیه کنید.
-
حالت نصب دوربین را به صورت مناسب
نسبت به سوژه قرار دهید برای ثبت نمای وسیع حالت افقی مناسب تر از تنظیم عمودی
دوربین است.
-
در تنظیمات لنز پس از فوکوس دکمه
فوکوس خودکار و لرزش گیر IS
را خاموش کنید.
-
از باطری های ظرفیت بالا در عکاسی
مرور زمان استفاده کنید. میتوان از محفظه های باطری اضافه ( گریپ ) هم استفاده کرد.
علاوه بر این مبدل های برق دوربین عکاسی هم امکان عکاسی بلند مدت را برایتان فراهم
میکنند.
-
بند دوربین را باز کنید. هر گونه
لرزش توسط بند بوسیله باد و یا تماس با بدن انسان ممکن است باعث حرکت در فریم ها
شود.
-
سه پایه را زیاد بلند نکنید تا از
لرزش جلوگیری شود. کنترلر دوربین را روی سه پایه مهار کنید تا لرزش ایجاد نشود.
-
از قائده یک سوم ( نقاط طلایی )
استفاده کنید. عکس ها زمانی زیبا دیده می شوند که عناصر زیبا در آن متوازن شده و
عنصر یا شئی مستقیمأ در مرکز عکس نباشد. صحنه خود را به سه قسمت افقی و عمودی تقسیم
کنید و سوژه اصلی خود را در یکی از این تناسب ها قرار دهید، اما از شکستن قواعد
بخاطر اثرات چشمگیر و نمایشی نترسید و در صورت نیاز از کادر بندی مرکزی استفاده
کنید.
-
سه پایه را محکم رو به سوژه قرار
دهید و از بسته شدن پیچ های نگهداره دوربین اطمینان حاصل کنید. هر گونه حرکتی در
طول عکاسی فیلم ساخته شده نهایی را با پرش و تکان در حین اجرا روبرو میکند.
-
علاوه بر ریموت های زماندار از نرم
افزار های کنترل عکاسی نیز میتوانید استفاده کنید. در این روش دوربین شما باید به
یک رایانه یا یک گوشی هوشمند متصل باشد و دوربینتان توسط نرم افزار کنترل شود.
-
از اسلایدر یا ریل های تایم لپس هم
میتوان برای ایجاد جلوه های تصویری استفاده کرد.
-
برای عکاسی مرور زمان در حالت
تغییرات نوری متغییر ( نظیر طلوع یا غروب خورشید ) از نورسنج های پیشرفته کنترل نور
دوربین با امکان رمپینگ یا از گزینه AV
در دوربین استفاده کنید و وقفه
زمانی را طوری در نظر بگیرید که در زمان تاریکی نوردهی دوربین از وقفه بیشتر نشود!
دوربین های عکاسی دیجیتال در زمان تاریک شدن هوا نوردهی طولانی خواهند داشت که باید
وقفه بین هر عکس از طول زمان نوردهی در تاریکی بیشتر باشد.
-
در عکاسی با گزینه AV
ممکن است برخی فریمها رنگ و نور متغییری داشته باشند که با تبدیل آنها به فیلم
اندکی پرش نوری بوجود می آید . برای رفع این موضوع از نرم افزار های ویرایش تایم
لپس نظیر GBDeflicker
Lrtimelapse
استفاده میشود.
عکاسی مرور زمان و آسمان شب
با تکمیل و معرفی عکاسی مرور زمان در روز ، تقریبا تمامی اطلاعات لازم را
برای عکاسی به این شیوه به دست آورده اید. عکاسی نجومی شیوه ای متفاوت از عکاسی در
روز است. وضعیت نور محیط نور اجرام آسمان و حرکت وضعی زمین که حرکت ظاهری اجرام در
آسمان را ایجاد میکند همچنین حرکت ماه و سیارات باعث میشود عکاسی مرور زمان از
اجرام آسمانی در برخی موارد تفاوت هایی با عکاسی گذر زمان در روز را داشته باشد.
نکته مهم در این باره این است که در عکاسی نجومی امکان ثبت جزییات بسیار زیادی از
محیط تاریک شب و آسمان وجود دارد که با دوربین های فیلمبرداری کنونی قابل انجام
نیست. اگر در روز میشد از دوربین های فیلمبرداری هم برای عکاسی مرور زمان استفاده
کرد در عکاسی نجومی چنین امکانی از نظر تکنیکی با توجه به تجهیزات موجود وجود
ندارد. بهترین انتخاب استفاده از دوربین های دیجتال پیشرفته است.
روش های عکاسی مرور زمان در شب از اجرام آسمان
همانند روز هر حرکتی در شب میتواند سوژه تصویر برداری ما باشد. حرکت
ستارگان سیارات و ماه در کنار تغییرات زمینی فیلم ما را تشکیل میدهد. ابزار مورد
نیاز برای عکاسی مرور زمان در شب شبیه به عکاسی مرور زمان در روز است. اینجا بیشتر
روش عکاسی و تکنیک ها متفاوت میشود. فصل مشترک عکاسی مرور زمان ، حرکت و تغییرات در
طول زمان است. در عکاسی مرور زمان نجومی حرکت اجرام آسمانی و احتمالا حرکت اجرام
زمینی و یا حرکت نمای نزدیک اجرام از داخل لنز یا تلسکوپ مهمترین سوژه های حرکتی ما
هستند.
ساده ترین موضوع در این باره میتواند عکاسی رد ستارگان یا تریس باشد. در
این روش دوربین از یک لنز با میدان دید وسیع بهره میبرد و رو به ستارگان آسمان
تنظیم شده نمایی زمینی هم در کنار آسمان دیده میشود. کنترلر زمان داربه دوربین متصل
است و وظیفه تنظیم نوردهی را بر عهده دارد وقفه ای کوتاه هم میان هر عکس وجود دارد.
نتیجه حاصل از چند ده عکس یا بیشتر که در نرم افزار های مخصوص حاصل میشود یک عکس رد
ستارگان و نمایی زمینی است. این کار یک حاصل دیگر هم دارد ، نتیجه میتواند یک فیلم
مرور زمان هم باشد. ستارگان در آسمان حرکت کرده اند و این ثبت عکاسی مرور زمان در
حرکت ستارگان است. کافی است به جای عکس از نرم افزار ، خروجی فیلم را درخواست کنید.
برای عکاسی مرور زمان نجومی پس از تنظیم پایه لنز دیافراگم مناسب ( ترجیحا
باز ) انتخاب حساسیت مناسب ( ترجیحا حساسیت بالا با توجه به نور محیط ) این حساسیت
میتواند بین 1000 تا 3200 در دوربین های قدیمی و بالاتر از 3200 در دوربین های
جدیدتر باشد. تنظیم لنز روی بینهایت و باز کردن دیافراگم در بیشترین گشودگی انتخاب
های خوبی هستند. نوردهی را نیز با توجه به لنز بین 20 تا 30 ثانیه و زمان
وقفه را اگر میخواهید حرکت ستارگان نرم و نزدیک به هم باشد به صورت حداقل قرار دهید
معمولا این مقدار کمتر از 3.5 است. اگر میخواهید حرکت اجرام سریعتر اتفاق بیفتد و
طول زمان انتقال اجرام از منطقه ای به منطقه ای دیگر در آسمان بیشتر شود وقفه را
طولانی تر قرار دهید. وقفه زمانی مناسب بین 5 تا 10 ثانیه است ولی تا یکی دو دقیقه
هم قابل افزایش است.
انتخاب دوربین :
بهترین دوربین ها دوربین های DSLR
با نویز کم هستند. دوربین های فول فریم نمای وسیع تری ایجاد و از لنز استفاده بهتری
میکنند.
انتخاب لنز :
مناسبترین لنز ها ، لنزهای واید هستند تا بتوان نمای وسیعی را پوشش داد. (
برخی از موضوعات هم هستند که لنز های تله یا تلسکوپ برایشان مناسبتر است نظیر طلوع
ماه و خورشید از نمای نزدیک یا حرکت اجرام پر نور اعماق آسمان در نزدیکی افق )
انتخاب کنترلر :
بهترین کار استفاده از کنترلر های زماندار است. ( در دوربین های کانن در
صورت نبود کنترل زمان دار میتوانید از کنترلر های معمولی کلید دار استفاده کنید و
در نوردهی های طولانی مدت گزینه عکاسی سریع ( Drive
) را اتخاب کنید. دوربین پس از هر بار عکاسی دوباره عکاسی جدیدی شروع میکند. علاوه
بر این با دستکاری نرم افزار داخلی دوربین توسط نرم افزار Magic
Lantern امکانات
متعددی از جمله کنترل زماندار تایم لپس به دوربین افزوده میشود.
در عکاسی مرور زمان شب باید به این نکات توجه کنید.
-
از حساسیت بالای دوربین استفاده
کنید. خیلی نگران نویز نباشید بر خلاف عکاسی تک فریم که دقت در انتخاب حساسیت و
شرایط نوری اصل است اینجا نور مناسب محیط و نور بیشتر ستارگان و اجرام ملاک است.
این گفته به معنی عدم تنظیم درست دوربین نیست ولی در تهیه کلیپ های مرور زمان نویز
اثر کمی دارد و در لنز های واید در صورت شدید نبودن در فیلم نهایی دیده نمیشود.
-
از گزینه RAW
برای ذخیره تصاویر استفاده کنید.
-
در شبهای حضور ماه در آسمان مناظر
زمینی زیبا تر ثبت میشوند. شبهای خاص ماه را انتخاب کنید. ماه در شبهای 3 تا 8 و 20
تا 25 قمری بهترین نورها را برای حساسیت های بین 800 تا 3200 دارد. هم مناظر زمین
زیبا ثبت میشوند و هم ستارگان آسمان با آسمانی با زمینه آبی روشن ثبت میشوند.
-
از دوربین های جدید که حساسیت
بالاتری دارند استفاده کنید. این دوربین ها میتوانند زمینه تصویر را در تاریکی مطلق
با جزییات بیشتری نشان دهند و نیاز به نور پردازی مصنوعی یا استفاده از نور های خاص
یا استفاده از نور ماه برای عکاسی را از بین میبرند.
-
لنزهای زاویه باز یا واید بهترین
انتخاب برای ثبت نمای زمین و اسمان شب هستند.
-
نوردهی با سرعت حرکت ظاهری آسمان و
کانون لنز نسبت مستقیمی دارد و باید طوری انتخاب شود که اجرام آسمانی نقطه ای ثبت
شوند معمولا این نوردهی بین 20 تا 30 ثانیه در لنز های نرمال تا فیش آی در نوسان
است. برای عکاسی مرور زمان در شب شما میتوانید از این محدودیت فراتر روید. چند
ثانیه نوردهی بیشتر ستارگان پرنور تری ایجاد میکند و اندکی خارج شدن ستارگان از
حالت نقطه در فیلم نهایی دیده نمیشود. ( در صورت استفاده از حسایت بیشتر بدون نویز
یا گشودگی دهانه بیشتر در لنز نیازی به نوردهی بیشتر از حد مجاز نیست.)
-
از لنز های کانون ثابت ( فیکس ) با
گشودگی دیافراگم زیاد استفاده کنید تا با حداقل نوردهی حداکثر نور ورودی را داشته
باشید.
-
از نور محیط به صورت مصنوعی و
طبیعی میتوان استفاده کرد. این نور باید به صورتی تابیده شود تا اثر منفی روی اسمان
نداشته باشد و اصطلاحا آلودگی نوری ایجاد نشود. مناسب ان است که نور به صورت کنترل
شده و نرم روی سوژه ها بتابد. از سافت باکس یا پارچه های نازک در مقابل چشمه نوری
استفاده کنید.
-
حتی در شبهای نیمه ابری غبار آلود
هم میتوان از عکاسی تایم لپس برای تهیه فیلم های نجومی استفاده کرد.
-
در صورت وجود دوربین عکاسی اضافه
همیشه از چند زاویه و با چند لنز مختلف و از سوژه های متعدد در یک شب عکاسی کنید.تا
در فیلم نهایی در قسمت های مختلف استفاده کنید.
-
حالت نصب دوربین را به صورت مناسب
نسبت به سوژه قرار دهید برای ثبت نمای وسیع حالت افقی مناسب تر از تنظیم عمودی
دوربین است.
-
در تنظیمات لنز پس از فوکوس دکمه
فوکوس خودکار و لرزش گیر IS
را خاموش کنید.
-
از باطری های ظرفیت بالا در عکاسی
مرور زمان استفاده کنید. میتوان از محفظه های باطری اضافه ( گریپ ) هم استفاده کرد.
علاوه بر این مبدل های برق دوربین عکاسی هم امکان عکاسی بلند مدت را برایتان فراهم
میکنند.
-
بند دوربین را باز کنید. هر گونه
لرزش توسط بند بوسیله باد و یا تماس با بدن انسان ممکن است باعث حرمت در فریم ها
شود.
-
سه پایه را زیاد بلند نکنید تا از
لرزش جلوگیری شود.
-
کنترلر دوربین را روی سه پایه مهار
کنید تا لرزش ایجاد نشود.
-
از قائده یک سوم ( نقاط طلایی )
استفاده کنید. عکس ها زمانی زیبا دیده می شوند که عناصر زیبا در آن متوازن (بالانس)
شده و عنصر یا شئی مستقیمأ در مرکز عکس نباشد. صحنه خود را به سه قسمت افقی و عمودی
تقسیم کنید و سوژه اصلی خود را در یکی از این تناسب ها قرار دهید، اما از شکستن
قواعد بخاطر اثرات چشمگیر و نمایشی نترسید و در صورت نیاز از کادر بندی مرکزی
استفاده کنید.
-
سه پایه را محکم رو به سوژه قرار
دهید و از بسته شدن پیچ های نگهداره دوربین اطمینان حاصل کنید. هر گونه حرکتی در
طول عکاسی فیلم ساخته شده نهایی را با پرش و تکان در حین اجرا روبرو میکند.
-
علاوه بر ریموت های زماندار از نرم
افزار های کنترل عکاسی نیز میتوانید استفاده کنید. در این روش دوربین شما باید به
یک رایانه یا یک گوشی هوشمند متصل باشد و دوربینتان توسط نرم افزار کنترل شود.
-
از اسلایدر یا ریل های تایم لپس هم
میتوان برای ایجاد جلوه های تصویری در عکاسی نجومی مرور زمان استفاده کرد.
-
از ردیاب های ستاره ای ( تراکر ها
) مقر های تلسکوپ در حالت سمت ارتفاعی در حالت پان یا تیلیت ( حرکت افقی و عمودی )
میتوان برای عکاسی تایم لپس استفاده کرد. یکی از بهترین تراکر های عکاسی برای تایم
لپس استفاده از مقر پلاری شرکت ویکسن است.
-
برای عکاسی مرور زمان نجومی در
حالت تغییرات نوری متغییر ( نظیر طلوع یا غروب خورشید ) از نورسنج های پیشرفته
کنترل نور دوربین با امکان رمپینگ یا از گزینه AV
در دوربین استفاده کنید و وقفه
زمانی را طوری در نظر بگیرید که در زمان تاریکی نوردهی دوربین از وقفه بیشتر نشود!
دوربین های عکاسی دیجیتال در زمان تاریک شدن هوا نوردهی طولانی خواهند داشت که باید
وقفه بین هر عکس از طول زمان نوردهی در تاریکی بیشتر باشد. در عکاسی نجومی این
موضوع بسیار مهم است. در مواقعی شاید لازم باشد از نور روز به شب برویم وقفه را
باید بیش از نوردهی در شب در نظر بگیرید. مثلا وقفه را 30 تا 60 ثانیه در نظر
بگیرید تا در زمان تنظیم خودکار نوردهی در شب که معولا 20 تا 30 ثانیه است درچار
مشکل نشوید.
-
در عکاسی با گزینه AV
ممکن است برخی فریمها رنگ و نور متغییری داشته باشند که با تبدیل آنها به فیلم
اندکی پرش نوری بوجود می آید . برای رفع این موضوع از نرم افزار های ویرایش تصویر
تایم لپس نظیر
GBDeflicker
یا
LRtimelapse استفاده میشود.
-
از دوربین های عکاسی نجومی اصلاح
شده ( مودیفای ) برای ثبت جزییات بیشتر سحابی ها و ابرهای ستاره ای استفاده کنید.
-
در صورت وجود محافظ روی فیلتر آن
را باز کنید. در عکاسی نجومی برخی از این فیلترها باعث انعکاس نور ستارگان و اجرام
در سوی مخالف شده و همچنین نور ورودی را به دوربین کاهش میدهند و باعث کم نور شدن
ستارگان کم سوی آسمان و محو آنها میشوند.
-
شبهای تابستانی بهترین زمان برای
ثبت بهتر تصاویر حرکتی ستارگان آسمان به خصوص راه شیری هستند آنها را از دست
ندهید.
-
برای تهیه یک تایم لپس حرفه ای و
زیبا باید سناریو مناسبی نوشته شود. صرف اتصال تصاویر و فیلم ها مرور زمان به هم و
صدا گذاری نتیجه زیبا و مناسبی به بار نمی آورد.
معرفی نرم افزار های ساخت تایم لپس
با اتمام کار عکاسی پس از پردازش و
ویرایش تصاویر در نر افزار هایی نظیر فتوشاپ یا لایت روم نوبت به رندر یا ساخت فیلم
از عکسها میرسد.نرم افزار های متعددی در این زمینه وجود دارند بسته به نیاز
کاربر امکانات متعددی در این نرم افزار ها برای مدیریت تصاویر صدا گذاری و جلوه های
ویژه گنجانده شده است. ساده ترین نرم افزار ها که هم برای تهیه تایم لپس در روز و
در شب مورد استفاده قرار میگیرد. نرم افزار Star trail
است. علاوه بر این نرم
افزار های پیشرفته ای نظیر Premiere
پریمایر –After Effect
افتر افکت –
Pro Show
پرو شو و
ادیوس EDIUS
هم برای صدا گذاری و ایجاد جلوه های تصویری مناسب هستند.
معرفی سایت های اشتراک فیلم مرور زمان
پس از عکاسی و تهیه فیلم های مرور زمان میتوانید آنها را با تغییر در حجم
و اندازه در وب سایت های اشتراک گذاری فیلم در معرض دید علاقمندان قرار دهید. علاوه
بر سایت های عمومی و شبکه های اجتماعی برای انتشار تصاویر تایم لپس نظیر
You Tube – Vimeo – Facebook
G+
و... در وبگاههای داخلی اشتراک فیلم نظیر
Aparat.com
و سایت عکاسی نجومی " نگاره های آسمان شب "
Skypix.orgنیز
میتوانید فیلم هایتان را به اشتراک بگذارید.
این مقاله به
صورت کامل در ماهنامه نجوم شماره 240 منتشر شده
است.